Tüm Gözler Andreas Gursky Retrospektifinde
Negatiflerini dünyada üretilen en büyük fotoğraf kâğıtlarını kullanarak basan Andreas Gursky’nin manipüle ettiği kareler, insanların ilk bakışta göremeyecekleri alternatif gerçeklikler yaratıyor. Gursky’nin perspektifinden sanayileri, marketleri ya da özelliği olmayan mimari yapıları farklı bir şekilde görebiliyor, bu sıradan görüntülere yüce bir anlam katabiliyorsunuz. Yarattığı bu yeni gerçeklikte ise her şeyin yerli yerinde ve muntazam olmasının bir sebebi var. “Beni rahatsız eden tüm elementleri dijital ortamda siliyorum” diyor sanatçı. 2011 yılında gerçekleşen bir açık artırmada Gursky’nin Rhine II başlıklı fotoğrafı, 4,3 milyon dolara alıcı bulmuştu. Dünyanın bu en pahalı fotoğrafında dümdüz bir ufuk çizgisi, nehir ve yeşillikler vardı sadece. Hepsi oldukça muntazam ve eşit…
Londra sanat dünyası için artık simgeleşmiş mekânlardan biri sayılabilecek Hayward Gallery (southbankcentre.co.uk) ise geçtiğimiz iki yıl boyunca bir renovasyon altındaydı. Bu değişim sürecinde galeriye yapılan en büyük yenilikse, aslında 1964 yılında da önerilen ancak daha sonra projeden çıkarılan, içeriye gün ışığının girmesine olanak tanıyan konik çatının bu kez inşa edilmesi. 50. yaşını görkemli bir şekilde kutlamak için yepyeni haliyle kapılarını açan galeri, yeni dönemini başlatmak adına daha iyi bir sergi düzenleyemezdi.
Gursky’nin 80’lerden bu yana çekmiş olduğu ve fotoğrafçılıkta çığır açan 60 farklı eseri bir arada. Sonuç olarak heybetleriyle bakanları şaşırtan Gursky’nin fotoğraflarının, Hayward’ın bu devasa brutalist yapısında sergilenmesi mükemmel bir harmoni yaratıyor. Sergi 22 Nisan’a kadar devam edecek.