Lüks Tatilin Yeni Rotası: Küba

Karayipler’deki ada ülkesi Küba’nın adı anıldığında, kısa bir süre öncesine kadar zihinlere Fidel Castro ve Che Guevara’nın en bilinen fotoğrafları, sokaklarda dans eden insanlar, harika bir doğa, sokak sanatından örneklerle renklenen bina görüntüleri geliyordu kuşkusuz. Ancak 2016 yılında, Küba’nın dünyaya ikinci açılımında yaşananlarla birlikte bu görüntülere -ironik olmakla birlikte- eski ABD Başkanı Barack Obama’nın Küba’yı ziyareti, Rolling Stones’un Havana’da binlerce kişiye verdiği konser ve Chanel Kreatif Direktörü Karl Lagerfeld’in 2017 Cruise Koleksiyonu için Küba’da yaptığı defile ile birlikte bir bölümü Küba’da çekilen Fast and Furious 8 filminin görüntüleri de eklendi. Öyle ya da böyle dünya gündeminden düşmeyen Küba’nın bu ikinci ve şaşırtıcı açılımı, üstüne bir de turizm sektörünün altyapısındaki yetersizlikler, turizmde kişiye özel lüks hizmeti öne alarak lüks seyahat hizmeti veren bir Türk firmasının doğuşunu sağladı. Momentum Cuba’nın kurucusu Gökhan Eşeli, Küba ve lüksün turizm açısından imkânsız bir buluşma olmadığını söylüyor.

Küba’nın dünyaya ilk kez açıldığı 1996-98 yıllarında adada diplomat olarak çalışan, “Şanslı buluyorum kendimi, çünkü her zaman doğru zamanda doğru yerde olmuşumdur” diyen Gökhan Eşeli, Küba’da verdikleri hizmetin doğuşunu anlatıyor: “Komünizm çöktükten sonra 1994-96 yıllarında Küba ekonomik krize girdi. Dünyaya açılmak zorunda kaldı. Dövizi serbest bıraktı ve turizme yöneldi. Yönetim, halkına ev ve otomobil kiralayabilme gibi imkânlar sundu. O zamanlar Buena Vista Social Club, Ricky Martin gibi Latin müziği yapan grup ve solistlerin müzikleri de popüler oldu. 1998’de ayrıldıktan sonra Küba’ya dönüşüm ise, adanın dünyaya ikinci açılım dalgası olan yıla, 2016’ya denk geliyor. O yıl Küba’da üç önemli olay yaşandı: Obama’nın Küba seyahatleri, Chanel defilesi ve Rolling Stones konseri. Bir ABD devlet başkanının Küba’yı ziyareti en son 88 yıl önce olmuş. Neredeyse bir asır… Ardından bir ABD Başkanı geliyor ve diplomatik ilişkiler kuruluyor. Obama’nın Küba’ya seyahatleri sağlık alanındaki ambargoyu da gevşetti. Dolayısıyla Küba ambargosunun psikolojisini kırdı. İşte tüm bunlar yaşanırken Küba’ya profesyonel anlamda yeniden döndüm ve şirketin kurulmasına karar verdim. Küba’da yabancı turizm operatörlerinin sadece tesis işletme hakkının bulunması, otomobil kiralamanın devletin denetiminde olması ve ülkedeki buna benzer turizm altyapısındaki kısıtlamalar, şirket olarak bu üç tarihi olay sırasında lüks seyahate en zirveden başlamamızı sağladı. ABD’den özel uçak kaldırdık Küba’ya. 25-30 kişilik organizasyonlar düzenledik ve aslında ABD jet-set’ine hizmet verdik. O dönem Barack Obama gelmiş, beraberinde 500 kişi var. Küba’da havalimanına indiğinizde Air Force One uçağını görüyorsunuz. Enteresan bir enerji hissettim. Basın, kameralar, ünlüler… Sanki gerçeküstü bir tablo gibiydi. Sonuçta ‘Küba’yı lüks olarak satmak!’… ‘Bu nasıl olur, çelişkili değil mi’ diye düşünülebiliyor. ABD’yle başlasak da işi daha kurumsal hale getirmek için ‘Kendi ülkemizde de bu işi yapalım’ dedik. Dünyada yeni bir lüks trendi var. Artık maddi anlamda güç sahibi olanlar bir takım şeyleri satın alma halini tüketti. İnsanlar güvende hissederek seyahat yapmak istiyor. Küba, dünyanın bana göre en güvenli ülkesi. Plaja Havana’ya gidiyorsunuz, otomobille 20 dakika. Vale yok, güvenlik yok çünkü plaj güvenli. Küba’nın insanı da çok pozitif. Çünkü temel ihtiyaçları devlet tarafından karşılanıyor. Evleri var, sağlık hizmeti alabiliyorlar, eğitim ücretsiz… Alışverişe adadığınız bir zaman da olmuyor. Küba’da sanat da var. Opera, bale, spor… Yine lokasyon olarak batı dünyasının içinde. Uçağa atladığınızda 40 dakika sonra Miami’desiniz.”

Küba’ya lüks bir tatil için gitmek isteyenlere hangi hizmetler sunduklarını da anlatan Eşeli, “Öncelikle kaç kişisiniz, kimsiniz ve nasıl gideceksiniz; bunları öğreniyorum. Size sunacağımız iki opsiyon oluyor. Otelde ya da villalarda kalabilirsiniz. Oteller arasında Kempinski (Gran Hotel Manzana Kempinski La Habana), Saratoga gibi lüks markalar var. Diğer opsiyonu seçerseniz, Havana’daki yüzme havuzlu ve bahçeli retro villalarımızda 24 saat hizmet alabiliyorsunuz. Bu şekilde hizmette olan 25-30 villamız var. Ayrıca, tüm vize işlemlerini biz yapıyoruz. Sizin için etkinlik planı da oluşturuyoruz. Konser, opera ya da katılmak isteyebileceğiniz herhangi bir etkinlik varsa, istek ve beğenilerinize göre bir planlama öneriyoruz. Herkesin ortak talebi iyi restoranlarda kaliteli yemekler yemek. Bu anlamda tüm rezervasyonları önceden planlıyoruz. Yanınıza hem profesyonel bir tur rehberi, hem de bir mihmandar veriyoruz. İnternet sitemizde özel turizm bölümlerimiz var. Dalış, kitesurf, kuş gözlemciliği (ABD’de çok seviliyor), ‘special travel’ olarak adlandırdığımız spor, sanat ve tarih içerikli turlara katılabiliyorsunuz. New York, New Jersey, Houston, Miami, Fort Lauderdale’den Küba’ya haftada 25-30 tarifeli sefer var. Özel jeti ise misafirlerimizin istedikleri lokasyondan kaldırabiliyoruz. Örneğin, geçtiğimiz günlerde Türkiye’den beş kişi villalarımızdan birine doğum günü kutlamaya gitti. Küba’da her yerde internet olmadığından, kendileri de mutlaka internet istediği için, Kempinski’de konaklamalarını önerdik. Özel restoranlarda rezervasyonlar yaptırdık. Kübalı bir müzik grubu geldi ve bir gece restoranı kapattık. Bir gün otomobille UNESCO korumasındaki Trinidad bölgesine gittiler. Talebe göre sanat turları da yapabiliyoruz. Avrupa’dan Küba’ya gittiğinizde sırf Küba’da kalacaksanız bir hafta hem şehri gezebilir hem de deniz tatili yapabilirsiniz. Ama Türk misafirlerimiz zaten Bodrum ya da Çeşme’de yazlıkları olduğundan, denize girme arzuları yoğun olmuyor. Örneğin Küba’da kalıp, üç gün Havana’yı görüp, Cancun’a gidip Meksika’da denize girip buradaki piramitleri de görebilirsiniz. Tüm bu mesafelerin ara uçuşlarının da düzenli hale gelmesi bir geziyle iki ülkeyi görmek açısından çekici oluyor. Örneğin, Miami-Küba bileti çok satıyoruz” diye ekliyor.

Küba’da gezilip görülecek çok yer var. Coğrafi, tarihi ve siyasi açıdan özel bir konumda bulunan bu başına buyruk ve neşeli ülkeyi ziyaret etmek, lüksten ve konfordan da vaz geçmemek, size özel bu hizmetle pekâlâ mümkün görünüyor.